Hoe schrijf je een SEO-sterke blog?

blog over blogs

Bij steeds meer bedrijven is het tegenwoordig bijna een verplichting geworden om een blog bij te houden. Een pagina waarop artikels staan over de laatste nieuwtjes in jouw vakgebied, berichten over het bedrijf of nieuwe trends zijn een goede manier om in contact te komen met klanten en het geeft het bedrijf een gezicht. Daarnaast is het een sterke manier om jouw onderneming te promoten en zorgt het voor meer verkeer op de website. Veel grote bedrijven zijn er al tijden mee bezig maar kleine ondernemingen willen er vaak nog niet aan geloven. Toch biedt het alleen maar voordelen en iedereen kan het! In deze post lees je daarom waar je op moet letten bij het schrijven van een SEO-sterke blog.

PLAN NU EEN GRATIS ADVIES AFSPRAAK IN

SEO, SEO en nog eens SEO
SEO is een term die vaak voorbij komt in onze blogs en staat voor Search Engine Optimalization. Simpel gezegd houdt dit in dat je hoog in de Google zoekresultaten kan verschijnen door je website met slimme trucjes te verbeteren. Een van die trucjes is het schrijven van blogs en als je het slim aanpakt kan dit zorgen voor een aanzienlijke stijging in de Google rankings wat meer traffic op je site geeft.

Schrijf veel
Hoewel kwaliteit natuurlijk altijd voor gaat is kwantiteit ook een belangrijke factor als beginnend blogger. Onderzoek wijst uit dat wanneer je eenmaal bezig bent en meer dan 20 blogposts op je webpagina hebt dat de hoeveelheid blog traffic tot 30% kan stijgen. Een gevulde blogpagina geeft een professionele uitstraling en meer verkeer via je blogs betekent meer verkeer op je site. Daarnaast heeft veel schrijven een lange termijn effecten. Iedere keer als er een nieuwe post op jouw website verschijnt betekent dit dat Google een pagina van de site indexeert. Deze pagina wordt dan opgenomen in de zoekresultaten en zorgt dan dus voor extra traffic. Let wel op dat dit niet gelijk werkt en het een lange termijn proces is. In de grafiek hieronder is te zien dat na twaalf maanden er steeds meer nieuwe lezers bijkomen. Wat opvalt is dat deze bezoekers voornamelijk via de oudere blogs naar jouw site worden geleid. Veel blogs betekent daarom op lange termijn veel meer bezoekers.

blogging_compounding_returns-1-1

Linken naar pagina’s op jouw site
In een blog is het belangrijk om te linken naar andere pagina’s. Niet alleen naar pagina’s van andere websites maar juist naar pagina’s op je eigen site. Verwijs bijvoorbeeld naar een andere blog die je hebt geschreven of leidt de lezer naar een pagina waar ze meer info kunnen vinden of een afspraak kunnen maken. Dit interne linken is zo belangrijk, omdat Google op deze manier weet dat de pagina bestaat. Probeer je site te zien als een soort web en Google de spin is die erin rondkruipt. Wanneer je linkt naar een andere pagina op jouw site creëer je een lijntje in het web waardoor Google naar de pagina toe kan kruipen. Dit is essentieel voor de vindbaarheid van jouw site, zo weet Google namelijk dat de pagina bestaat en kan deze opgenomen worden in de zoekresultaten.

Keywords
Naast interne links zijn keywords heel belangrijk in je blog zodat je online gevonden kan worden. Keywords zijn de woorden die gebruikers op Google intypen als ze iets zoeken. Als iemand iets willen weten over keywords zullen ze waarschijnlijk ‘Wat zijn Keywords?’ intypen. Door dit soort kleine zinnetjes en woorden in de tekst te verwerken wordt je blog sneller gevonden en stijg in de Google ranking. Probeer te bedenken wat mensen willen weten over het onderwerp en verwerk dit in de tekst. Let wel op dat je niet gaat spammen door te veel van dit soort woorden te gebruiken. Dit gaat ten eerste ten koste van de leesbaarheid en Google heeft zijn algoritme zo ontwikkeld dat dit soort sites niet worden getolereerd.

Mocht je na het lezen nog vragen hebben over SEO optimalisatie, het schrijven van blogs en hoe het schrijven van blogs jouw onderneming kan verbeteren wees dan niet bang om je aan te melden voor een gratis en geheel vrijblijvend informatiegesprek.

PLAN NU EEN GRATIS ADVIES AFSPRAAK IN

 

Leave a comment